GR5 deel 2 - september 2021

 

Donderdag 23 september: Terug op (het) pad

Vanmorgen weer vertrokken voor een paar dagen lopen over de GR5. Al vroeg de bus gepakt, waardoor ik de lucht rood zag kleuren door de zonsopkomst. Met de bus naar Eindhoven, daar met de trein naar Tilburg, vervolgens naar Roosendaal en toen nog naar Bergen op Zoom.

In Bergen op Zoom mijn rugzak op mijn rug gehesen en toen op pad! Al snel kon ik de vlaggetjes weer vinden en zo liep ik door de straten van Bergen op Zoom. Na een paar straten stond ik ineens stil toen ik me realiseerde dat ik niet uitgecheckt had. Oh nee. Dilemma. Toch maar terug. Op het station uitgecheckt en toen opnieuw op pad.

Na een tijdje liep ik de stad uit en kwam ik bij een wandelboom waar de GR5 met de GR12 en het Grenslandpad van Sluis naar Thorn elkaar kruisten. Vervolgens liep het pad door de bossen. Het was hier een beetje jammer dat het pad over de weg ging, terwijl er links en rechts bossen waren.

Het lopen ging goed. Het was bewolkt, maar het was prima wandelweer. Een stuk verder kwam ik dan toch in de bossen.

 






In het boekje zag ik dat ik bij de grens met België kwamen en hier zou een grenspaal in het weiland staan. Ik heb goed om me heen gekeken, maar ik zag nergens een paal. Bleek dat ik te vroeg was. Een stuk verder stond ie dan toch. De grenspaal! Nu was in België! De route ging over weggetjes tussen de weilanden en boerderijen door. Een paar nieuwsgierige koeien kwamen naar me kijken.

Een stukje verder liep ik België weer uit en kwam ik terug in Nederland. Weer een grenspaal. Even verder liep ik toch weer terug België in.







Nu kwam ik op de Kalmthoutse heide. Hier had ik naar uitgekeken omdat het me een mooi gebied leek. Ik zag alleen weinig heide en vooral veel bos. Ik liep en ik volgende netjes de vlaggetjes. De markering van de vlaggetjes is veranderd en het duurde even voor ik begreep wat de bedoeling was. Het was me al snel duidelijk dat het teken betekende dat er een verandering van richting was. Pas veel later kwam ik erachter dat het meteen een soort van pijl voorstelt. Daar kwam ik hier ongeveer achter toen ik wel een vlaggetje zag dat de richting veranderde, maar ik zag geen vervolgvlaggetje, dus ik wist niet welke richting ik uit moest. In het boekje kon ik mijn locatie niet bepalen en volgens de app op mijn telefoon zat ik volledig naast de route, dat was ook al zo vreemd. Ik stond tenslotte echt voor een vlaggetje,

Hier moet je naar links





Na verschillende richtingen uit gelopen te zijn zag ik toch een vervolgvlaggetje. Ik kwam bij oude zuilen die volgend google maps “de zuilen van Mont Noir” waren. Mont Noir was een oud landgoed midden op de Kalmthoutse heide. Nu zijn er alleen nog enkele zuilen die ooit langs de oprijlaan stonden over. Maar hier stond niks over in mijn boekje vermeld. Zo vreemd.

Weer een stuk verder kwam ik op een kruispunt met verschillende paden én verschillende vlaggetjes. Bij een van de vlaggetjes stond “alternatieve route”. Wat bleek nou, ik heb dus de alternatieve route gevolgd die je moet volgen tijdens het broedseizoen in het voorjaar. Zo jammer! Want het is nu natuurlijk  geen broedseizoen. Die “goede” route liep dus wel over de heide. Nou ja, ik ging er niet voor terug. Vanaf hier liep ik ook nog wel een mooi stukje over de heide hoor, dat dan weer wel.









Hoe verder ik liep, hoe meer mensen me tegemoet gelopen kwamen. Hieruit kon ik opmaken dat ik bijna bij een parkeerplaats of zo moest komen en dat was ook zo. Ik liep via een fietspad het dorpje Kalmthout in. Ik besloot eerst iets te gaan eten en liep dus door naar het centrum van de dorpje. Hier ben ik naar de frituur gegaan (ik ben tenslotte in België hè).

Na het eten liep ik naar mijn overnachtingsplekje. In België wordt veel gebruik gemaakt van Welcome to My Garden. Een initiatief waar mensen zich aan kunnen melden om hun tuin gratis beschikbaar te stellen voor trage reizigers. Dus wandelaars of fietsers. Ik had afgesproken om vannacht in de tuin van Hans en Hilde te slapen. Het was echt ideaal. Ik kon water pakken bij het buitenkraantje en ik kon mijn telefoon opladen. Via de voordeur kon ik gebruik maken van de wc. En we hebben een gezellig praatje gemaakt. Ik kreeg zelfs nog een extra dekentje voor als het te koud zou zijn vannacht. Het was een beetje jammer dat de tuin vlak bij het spoor lag waardoor ik ’s nachts iedere trein lang heb horen denderen. Sowieso slaap ik de eerste nacht altijd slecht.






Vrijdag:
Weilanden, Woonwijken en Wraps

De volgende ochtend heb ik mijn tent en rugzak weer ingepakt. Er zat een naaktslak in mijn schoen! IIIIEUW!!! Hoe krijg je die eruit? Ik heb geschud, maar die zuigen zich helemaal vast. Ja dan toch maar oppakken en weggooien. Hij was niet zo glibberig als ik had verwacht.

Voor ik wegging kreeg ik nog een kopje thee en toen ben ik weer op pad gegaan. Ik ben bij de bakker gestopt voor een broodje voor de luncht en kocht bij de supermarkt een flesje drinkyoghurt.

Ik ben gestopt bij een bankje want mijn wandelwol zat niet lekker. Ik gebruik wandelwol om blaren te voorkomen. Het is schapenwol dat je in je sok stopt als extra dempingslaagje. De lanoline die in de wol zit helpt blaren tegen te gaan. Ik denk dat ik een te dikke prop had gebruikt, dus ik heb het opnieuw goed gedaan.

Het was een saaie loopdag vandaag. Het was bewolkt, ik liep veel over asfalt door weilanden en woonwijken. Het valt op dat er veel gebouwd wordt hier. En amai, er staan wel grote huizen tussen zeg!







Omdat er weinig natuur was en de natuur wel zijn gang gaat, ben ik in het dorpje Wuustweezel gaan lunchen, zodat ik meteen de wc kon gebruiken. Je moet toch van de (hoge) nood een deugd maken.

Na de lunch begon het zonnetje te schijnen. Vanwege de niet zo inspirerende omgeving besloot ik om niet alleen verder te lopen, maar mijn 4 vrienden van ABBA mee te nemen. Wel zo gezellig. Soms liep ik door stukjes bos, maar het was toch vooral asfalt.

Bij het station in Brecht aangekomen liep ik verder naar het centrumpje. Ik was wat vroeg en ben even op een bankje gaan zitten. Dat had ik beter niet kunnen doen. Auw, pijn aan mijn voeten toen ik weer verder ging.

Ik liep naar Boer Bart. Ik had contact gezocht moet iemand van Welcome to My Garden, maar daar kon ik niet terecht. Ik mocht wel bij haar broer op de boerderij mijn tentje neerzetten. Top! Ik mocht mijn tentje op het gazon zetten. ’s Avonds kwam boer Bart me zelfs nog verse melk van de koeien brengen. Super lief! Ik had alleen net mijn tanden gepoetst, dus hij zou de melk in de koelkast zetten voor de volgende ochtend.










Zaterdag: Weilanden, woonwijken en een Croque Monsieur.

De volgende ochtend kwam de dochter des huizes me de melk brengen. Ze vertelde over hun hondje dat normaal rondloopt over de boerderij, maar gisteren was bevallen van 9 puppy’s. Of ik ze soms even wilde zien. Ja natuurlijk!!!! Zo schattig, die kleine hummeltjes onder de moederhond. In de stal waren ook kalfjes. Ook zo leuk.

Na een tijdje kletsen met dochter en de boerin ben ik een ontbijtje gaan maken en heb ik alles weer ingepakt. Het was weer tijd om verder te gaan. Ik liep terug naar de route en vervolgde mijn weg.

Ik stak de “Schotenvaart” over en liep een heel mooi stuk door de natuur. Wat een rust als je zo alleen loopt, heerlijk. Hierna kwam ik door een bosgebied. Wat verder kwam ik langs de abdij van Westmalle, bekend van de Westmalle Trappist. Helaas was de abdij niet opengesteld voor publiek. Buiten stonden wel diverse infoborden. Hierna liep ik weer een woonwijk in. Dat loopt toch echt minder leuk. Wel kwam ik langs een bankje dat mensen speciaal neer hebben gezet voor GR5 wandelaars. Zo leuk.







Gelukkig kwam er na de woonwijk weer een stuk bos en hier kwam ik bij het Boshuisje. Hier heb ik lekker geluncht. Ik kwam nog langs een wandelboom.

Het was lekker wandelen vandaag, het zonnetje scheen en het ging goed. Het laatste uur viel me wat zwaar. Het leek of mijn voeten een extra kilo aan gewicht wogen. Uiteindelijk kom je er wel natuurlijk. Ik sliep weer bij iemand in de  tuin. Deze mevrouw was ook weer heel aardig en ze had speciaal even het hoge gras weggemaaid. Het was alleen een beetje jammer dat het gras op het gazon liet liggen, want nu bleef al het gemaaide gras aan mijn voeten hangen. Nou ja, er zijn ergere dingen. Ik kreeg een stoel en kon lekker een boekje lezen en wat eten koken.









Zondag:

Vandaag was wel een mooiere dag. Ik liep al snel langs het riviertje “kleine Nete” en kwam blijkbaar langs een watermolen. Deze was niet te zien, maar wel te horen. Ook liep ik door bos. In Herentals ging ik naar de supermarkt om wat eten te halen voor de lunch. De route ging door het stadje en kwam langs mooie plekjes. Na Herentals stak ik een kanaal over en liep hier vervolgens een aantal kilometers langs. Er stonden weinig bankjes dus heb ik mijn picknickkleedje uitgespreid en in het zonnetje mijn broodjes zitten eten. Mijn tentje was kletsnat vanmorgen, het heeft vannacht geregend. Dus heb ik mijn buitentent uit mijn tas gehaald en ook in het zonnetje gelegd. Het was snel droog.

Na de lunch kwam ik bij een sluizencomplex in het Albertkanaal. Wat een ding! In een sluis konden meerdere schepen liggen en er waren verschillende sluizen. Mooi om te zien.
Ik kwam langs een molen en liep over zandpaadjes door het bos. Verderop liep ik weer over asfalt en kwam ik bij de Ilsestraat. Grappig.









Via fietspaden kwam ik langs de abdij van Tongerlo. Deze was wel te bezoeken, maar daar had ik geen zin in. Een klein stukje verder lag mijn overnachtingsadres voor vannacht, dus ben ik doorgelopen. Ik mocht mijn tentje neerzetten achter in de tuin. Het valt echt op hoe groot de huizen zijn waar ik langs loop en ook de tuinen. Daar kun je wel wat tentjes kwijt. Er kwamen later ook nog 2 jongens van een jaar of 16. Zij kwamen uit Luik en waren op de fiets. Ze hadden ongeveer 100 kilometer gefietst. Even was ik bang dat ze de hele nacht zouden liggen te ginnegappen samen, maar dat viel mee, al vrij vroeg was het stil in de tent en ik heb prima kunnen slapen. Mijn tentje bevalt trouwens heel erg goed! De vorige keer had ik een tentje dat eigenlijk te klein was. Ik heb dat tentje toen op marktplaats gezet en vrij snel verkocht. Van dat geld heb ik een ander tentje kocht. Een halve kilo zwaarder, maar zo veel meer ruimte! Mijn rugzak kan zelfs in de tent liggen. En totaal geen condens. Heerlijk!








Maandag: Terug naar huis

Ik besloot al vroeg op pad te gaan. Ik zou die middag weer naar huis gaan en met het ov zou ik er zo’n 4 uur over doen. Dus ik wilde een beetje op tijd de trein halen in Zichem, mijn eindpunt van vandaag.

Het lukte in ieder geval al om op tijd te vertrekken, om kwart voor 8 was ik al op weg. Het was mooi om de zon op te zien komen. Het was al wel licht toen ik vertrok, maar wel nog een beetje schemerig. Ik liep al snel een bospad op waar ik 2 eekhoorntjes weg zag schieten. Vandaag liep ik het meest van de afgelopen dagen door de natuur. Waar ik gisteren nog langs de kleine Nete liep, liep ik vandaag een heel stuk langs de grote Nete. Ik zag verschillende reigers, maar zodra ik stil ging staan voor een foto, vlogen ze weg. Ik kwam langs een kasteel en liep daarna heel mooi door de bossen en over de heide. Ik kwam langs nóg een abdij, de abdij van Averbode deze keer. In het bos kwam ik langs kapelletjes en mariabeelden. 













Het lopen schoot echt lekker op en het zag er naar uit dat ik de trein een uur eerder kon nemen dan ik gepland had. Anders moest ik een uur wachten op de volgende. Ik besloot me niet druk te maken en gewoon lekker door te lopen en maar te zien hoe het uit kwam. Ik liep mooi over vlonders en langs paarden. Maar hoe dichter ik bij het station kwam hoe meer ik ging kijken waar ik precies was en hoe ver het nog was. Ik kwam op een punt waar ik volgens google maps nog 15 minuten moest lopen naar het station. De trein zou over 15 minuten komen. Shit, toen wilde ik toch eigenlijk wel heel graag die trein halen. Dus ben ik in een soort van snelwandeltempo het laatste stuk gaan afleggen. Ik heb zelfs een stukje gerend, maar dat was niet echt een succes met mijn rugzak. Ik kreeg het steeds benauwder en ging steeds sneller lopen. Ik liep via kleine paadjes in de buurt van het spoor. Toen ineens een bocht en daar was het station! Ik vroeg 2 jongens waar ik een kaartje kon kopen. Daarvoor moest ik natuurlijk helemaal naar de andere kant van het station. Maar het is gelukt om op tijd een kaartje te kopen en ik kon mooi op tijd de trein naar Hasselt nemen. In Hasselt aangekomen heb ik een kaartje gekocht voor de bus naar Maastricht. Daar heb ik de trein naar Eindhoven genomen en toen de bus naar Beek en Donk.













127,81 kilometer gelopen deze dagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties