Pelgrimspad deel 4

Pelgrimspad deel 4         10 en 11 juli 2021

Na het laatste weekendje had Ilse even genoeg van het wandelen. Ze wilde niet meer. Toch is ze dit weekend gelukkig weer mee gegaan.

Zaterdag heeft Marijn ons weggebracht naar de plek in Weert, waar hij ons de vorige keer opgehaald had. Bij de zandwinning. Het was bewolkt, maar niet koud. Na een stukje wandelen kon ons vest al uit omdat het te warm was. We kwamen in een bosgebied waar allerlei leuke speel- en fitness plekken gemaakt waren. Dit vond Ilse wel leuk. In dit gebied lag ook een kinderboerderij en een klimbos. Het was een beetje zoeken naar de route, de vlaggetjes waren niet allemaal even duidelijk. Ik wilde de route openen op mijn telefoon, maar toen bleek dat ik het bestandje van dit stuk niet had. Met behulp van google maps, de geocache app waar alle paadjes op staan en de kaart uit het boekje is het toch gelukt. Het wandelen ging een beetje moeizaam. We stonden veel stil, hebben al vroeg op een bankje gezeten om een muffin te eten en het wilde niet echt op gang komen.

We liepen het bosgebied weer uit en kwamen bij een sluis, waar net een boot lag. We hebben gekeken hoe de boot lager in het water kwam te liggen en de sluisdeuren omhoog gingen. Er waren allemaal kleine visjes gevangen op de sluisdeur. Toen de boot weer verder kon gingen wij ook verder. We liepen een stukje over een fietspad langs het kanaal en kwamen toen langs de Weerterbergen. Hier in het bos hebben we even gepauzeerd en onze broodjes gegeten.

Na de pauze liepen we nog een stuk door het bos en kwamen toen bij de Weerterheide, een mooi natuurgebied. Aan het einde kwamen we bij een spoorlijn die we overstaken en daarna liepen we over een viaduct over de A2.

Vervolgens liepen we veel door bos en hier zaten héél veel muggen. We hadden helaas geen muggenwerend spul bij ons, dus dat is weer een les voor de volgende keer! We hebben dit vaak wel bij ons gehad, maar nu dus niet. En nu was het nodig. We konden niet stil gaan staan om onze broekspijpen aan te ritsen, want dan landden er meteen heel veel muggen op ons. Dus zijn we maar blijven lopen, ondertussen wild om ons heen slaand. Het routeboekje bleek een goede muggendoder. We kwamen nog langs een openluchtkerkje.

Het zou vanmiddag regenen, maar er was nog niks gevallen. Rond een uur of 3 begon het toch een beetje te miezeren, maar dat konden we wel hebben. Tot het ineens begon te gieten. Snel onze hoes over de rugzak getrokken en de regenjas aangedaan. Deze lagen gelukkig binnen handbereik. Het regende echt even hard. Maar gelukkig was het een korte bui.

We staken een doorgaande weg over en kwamen opnieuw in een bosgebied. Hier hebben we ergens een vlaggetje gemist, want hier waren we even de weg kwijt. Opnieuw de apps geopend en het bleek dat we compleet de verkeerde kant op aan het lopen waren. We zijn niet terug gelopen, maar hebben een ander pad genomen naar rechts.  Daarna nog een keer naar rechts en zo via een alternatieve weg kwamen we toch weer uit bij een vlaggetje.

Bij de bosrand kwamen we bij een heidegebied met veel schapen. Hier was het ook  weer even zoeken naar de juiste route en daarom besloten we maar rechtstreeks naar de camping te lopen. Via smalle begroeide bospaadjes (maar er wás een pad) liepen we het bos uit en kwamen we bij een weiland. Daar liepen we langsaf en toen kwamen we bij de camping uit.

De camping was perfect voor ons! We kregen een plekje op een klein veldje waar ook een overkapping met picknicktafels was. Daar konden we onder zitten. Het sanitair lag vlakbij. Er waren kippen en konijnen en een speelschuur, waar ik Ilse 2x verslagen heb met tafelvoetbal.

We hebben eten besteld via Thuisbezorgd.nl (ideaal!) en konden dat lekker onder de overkapping opeten. De mevrouw van de camping had nog verteld dat ze ijsjes verkochten dus Ilse had geluk. We konden er ook broodjes voor de volgende ochtend bestellen en Ilse wilde wel een croissantje. Ik vond dat prima, maar we hadden niks bij voor erop. Dat maakte Ilse niks uit.

’s Avonds ben ik gaan douchen, maar toen ik uit de douche kwam, goot het er buiten uit. Echt enorm hard. Ik ben even bij de douches blijven wachten, maar het werd niet minder en Ilse was alleen. Ik ben toen op een gegeven moment toch maar naar de overkapping gerend. Ilse bleek al in de tent te liggen lezen en popcorn te eten. Ik heb buiten gewacht tot de regen wat minder zou worden. Toen ben ik de tent ook in gesprongen. Het regende zo hard dat we er niet eens meer uit zijn gegaan om tanden te poetsen. Dan zouden we echt kletsnat zijn geworden.

We zijn goed droog gebleven in de tent. Het was niet koud en Ilse heeft heerlijk geslapen.
24,6 km gelopen vandaag.

De volgende ochtend waren we vroeg wakker, maar we zijn toch weer in slaap gevallen. Ilse is om half 9 haar croissantje op gaan halen. De aardige mevrouw had er een kuipje jam bij gedaan. Zo lief!
We hebben alle spullen weer ingepakt. Ik had de rugzakken en schoenen onder de overkapping laten staan zodat die in ieder geval droog zouden blijven. De tent was nog nat, maar die hangen we thuis wel uit. Om een uur of 10 zijn we weer vertrokken en de zon scheen! Terug op de route liepen we al snel een heidegebied in. Eerst de Somerensche heide met mooie vennetjes. Het was een heel afwisselend stuk met heide en bos.
Daarna kwamen we bij een open gebied waar Schotse Hooglanders op ons pad lagen. We hebben toen toch maar even een ander pad gekozen, om de dieren heen. Hierbij kwamen we bij een zonnewijzer waar je met een touw en de schaduw kunt zien hoe laat het is. Het klopte!

We kwamen bij een mooi ven, leek wel buitenland. We kwamen langs een golfbaan waar we even hebben staan kijken en zijn verderop op een bankje in het bos gaan zitten om onze broodjes te eten. Ik had een blikje leverpastei meegenomen om op de broodjes te doen. Er kwamen mensen voorbij met een hond en die dook meteen op onze broodjes. De mevrouw deed de hond maar snel aan de lijn. Even later hoorde we een mevrouw roepen “Hier, kom hier!” Dezelfde hond kwam in volle vaart terug naar ons gerend. We hielden onze broodjes goed vast maar toen vrat die hond ons blikje leverpastei op! Hij liet het blikje niet meer los en heeft het helemaal op geknauwd. Ik hoop dat de hond er geen schade aan over heeft gehouden.

De route ging verder. We staken een weg over en kwamen op de Somerense Heide. Hier was weer een beetje verwarring over welk pad we moesten volgen. De beschrijving in het boekje klopte niet met de situatie ter plaatse. Wederom met behulp van de geocache app gekeken waar we naar toe moesten en toen bleek inderdaad weer dat we op het verkeerde pad zaten. Terug en nu het goede pad op. Wat ik een beetje jammer vond is dat de route om het heidegebied heen ging, door de bossen. Terwijl er ook paden over de heide lopen. Omdat we al zo veel bos gezien hadden besloten we om anders te gaan lopen. We sloegen linksaf om via een ander pad meer langs de heide te wandelen. Dat pad kwam een stukje verder weer op de route uit. Terwijl we daar liepen zagen we mensen met verrekijkers omhoog kijken. En wat gebeurt er dan? Dan kijk je ook.  We zagen een hele grote vogel vliegen. De mensen waren helemaal enthousiast en vertelden ons dat het een Slangenarend betrof. Het was heel bijzonder dat deze hier was, want die leeft normaal gesproken rond het Middellands Zeegebied, maar de laatste jaren komt ie ieder jaar hier terug. Het is een vogel met een spanwijdte van 1,70 meter. Best groot dus inderdaad. We konden hem zelf horen roepen, dat was wel mooi. Toch maar goed dat we deze route genomen hadden! We liepen verder en kwamen regelmatig mensen tegen met enorme telelenzen. Een stuk verder stonden zelfs tientallen mensen met verrekijkers en enorme lenzen. Ik heb met mijn telefoon ook een foto gemaakt, maar dat is toch anders.

Slangenarend (plaatje van internet)

We liepen langs een paar mooie vennetjes en over de Strabrechtse en Lieropsche  heide. We zagen best veel roofvogels hier vliegen. Of eigenlijk, Ilse zag veel roofvogels vliegen en wees ze dan voor mij aan.

Het laatste stuk over de heide was een lang pad rechtdoor. We hielden nog een korte pauze op een bankje en zijn toen begonnen aan het laatste stukje naar Heeze toe. Ilse had het boekje vast en heeft meteen een lesje kaart lezen gehad. Het laatste stukje liep nog door de bossen en langs Kasteel Heeze en toen liepen we het dorp in. Hier was een cafetaria en mocht Ilse een ijsje kopen. Ze kreeg alleen een hoorntje dat al kapot was en daardoor drupte het ijs er aan de onderkant uit. Even later brak de hele bol eraf en viel haar ijsje op de grond. Daar was Ilse het niet mee eens. Ze zei “ik ga terug!” En ze ging. Ze liep zelf naar binnen en kwam naar buiten met een nieuw ijsje. Een mevrouw die tegelijk naar buiten kwam zei “dat heeft ze goed gedaan, heel netjes.” Top! Knap van Ilse.

We liepen door Heeze naar het station. Daar hebben Marijn en Sanne ons weer opgehaald. Mooie omgeving, lekker gewandeld, het was weer fijn!