GR5 - 1

 

GR5

Toen ik vorig jaar bezig was met het Pieterpad hoorde ik voor het eerst over de GR5. Een wandeling die in Hoek van Holland begint en eindigt in Nice, in Zuid-Frankrijk (circa 2150 km). De GR5 is een onderdeel van de wandelroute E2. Deze E2 start in Schotland en gaat via Engeland naar Hoek van Holland en dan naar Nice. 
Het was weer zo'n dingetje wat vervolgens in mijn hoofd bleef hangen. Langzaamaan besloot ik dat ik de GR5 wilde gaan wandelen. Maar dan wel alleen. Ik geniet ervan om samen met Ilse te wandelen, maar ik merk ook dat ik de behoefte heb om af en toe alleen te zijn. Even geen moeder, echtgenote, collega, dochter, zus of vriendin of welke andere rol je ook hebt in het dagelijks leven. Even gewoon ik. 
Ik heb geen idee óf en wanneer ik ooit in Nice aan ga komen. Dat vind ik op dit moment ook niet het belangrijkste. Ik ga eraan beginnen!


Dag 1, donderdag 27 mei 2021                  29,5 km
Vanmorgen vroeg wakker geworden en zin om te starten. Daarom maar opgestaan. Toen mijn laatste dingetjes in mijn rugzak zaten ben ik naar de bushalte gelopen. Toen ik klaar stond om naar buiten te lopen hoorde ik dat het regende. Regenjas aan en hoes over mijn rugzak en gaan. Ik had  de bus van half 7 naar Eindhoven. 
Daar ben ik met de trein naar Rotterdam gegaan waar ik moest overstappen op de trein naar Schiedam. Daar moest ik verder met de metro. Het was even zoek hoe dat in zijn werk ging. Ik weet nog dat ik jaren geleden op zoek was naar de metro en dat ik toen onder de grond moest zijn. Maar deze reed boven de grond. Ik stond op het perron, maar zag toen dat ik op een ander perron moest zijn. Trap weer af, stukje lopen, trap weer op. Maar op die borden stond Hoek van Holland niet aangegeven. Toch maar weer terug. Trap weer af, stukje lopen, trap weer op. Maar uiteindelijk toch in de metro naar Hoek van Holland Haven. Daar aangekomen in een klein busje gestapt dat me een stukje dichter naar het strand bracht. Eigenlijk start de GR5 een stukje vanaf het station, maar nu ik toch hier was wilde ik graag op het strand beginnen. Het was al een tijdje slecht weer, maar vanaf vandaag zou het weer beter worden. Zonnig en warmer. Maar volgens mij had de zon nog niet meegekregen van het vandaag al donderdag was, want het was bewolkt en het waaide hard. Gelukkig regende het niet.







Na enkele foto’s van mezelf kon ik dan toch echt van start. Via het strand en een boulevard liep ik, met uitzicht op de haven, terug richting het station. Onderweg kwam ik al de eerste vlaggetjes tegen. De GR5 volgt hier het Nederlands Kustpad. Ik volgde de vlaggetjes en kwam uit bij een pad waar ik eigenlijk doorheen zou moeten, maar hier waren werkzaamheden en dat pas was afgesloten. Daarom liep ik door en liep ik om de werkzaamheden heen. Ik was terug bij het station, en ben de wandelboom gaan zoeken. Dat is een paal met bordjes erop en het “officiële” startpunt van de GR5. Ik kon de wandelboom helaas nergens vinden. Ik denk dat deze ivm die werkzaamheden misschien weggehaald is of verplaatst. Helaas. Ik heb er niet te lang om getreurd en ben snel door gegaan.

Als snel liep ik een parkje in en vervolgens kwam ik door een woonwijk. Hierna kwam ik wat meer in het buitengebied en liep ik wat meer door het groen. Nog wat verder liep ik het bos in. Ik liep afwisselend op asfalt en onverhard terrein. Na een kilometer of 7 voelde ik dat ik aan mijn voet een blaar aan het lopen was en heb ik wandelwol op die plek gedaan. Dat is schapenwol wat je op een pijnlijke plek kunt doen. Dan je sok erover en zo heb je eigenlijk een extra laagje wat de wrijving tegen gaat. Het heeft goed geholpen, want ik heb er uiteindelijk geen blaar gekregen.






Er was vandaag veel bewolking en wind, dus ik heb de hele dag een shirt met lange mouwen en een fleece trui aangehad. Af en toe kwam het zonnetje door, dat was dan wel fijn.

Ik liep door het Staelduinse bos waar een aantal bunkers uit de 2e wereldoorlog te zien waren. Er wonen nu vleermuizen in. In het bos waren sommige stukken vrij modderig. Maar het was een rustig gebied met veel vogels.

Een eindje verderop kwam ik bij de Nieuwe Waterweg, het laatste stuk tussen Rotterdam en de zee. Hier liep ik langs en dat was een lang stuk, zo’n 3 km. Er was wel vanalles te zien en te horen. Grote containerschepen die voorbij kwamen, zwanen die op de golfjes mee deinden, hoge windmolens  waarvan het blad door de wind sneed, heel veel vogels in de bomen, het geluid van de golfjes die tegen de kade aan kwamen en heel veel krabbenskeletjes.












Aan het einde kwam ik uit bij een bordje waarop stond dat het veer naar Rozenburg (waar ik naar toe moest) rechtdoor was. Maar de vlaggetjes gingen naar links. Ik zag op de route-app dat ik een "omweg" moest maken van zo’n 10 km. Poeh dat was even een tegenvaller. Het voelde niet fijn om de andere kant op te lopen als waar ik uiteindelijk naar toe moest. Ik liep Maassluis in en hier liep ik meteen al een stukje verkeerd. Maar ik heb me voorgenomen om niet meer terug te lopen, maar gewoon door de lopen terug naar de route. Na Maassluis liep het pad door weilanden over een smal paadje vol met koeienstront. Ik kon de schoonheid ervan niet echt zien. Hierna kwam ik uit in het dorpje dat Maasland heette. Het was een leuk dorpje om doorheen te wandelen. Inmiddels was de zon wel wat meer gaan schijnen en dat was wel prettig. 

Langs een vaart liep ik terug naar Maassluis naar de veerpont. Daarmee voer ik naar Rozenburg. Hier ging het pad naar rechts, maar ik ging naar links, naar het centrum waar mijn hotel voor vannacht lag. Het was me niet gelukt om hier een camping te vinden. Ik heb een maaltijdsalade gekocht bij de AH en heb daarna heerlijk mijn schoenen uitgedaan en een hete douche genomen. Ik had een beetje stijve schouders. Vanavond heb ik op mijn kamertje tv gekeken, gelezen en gevideobeld met de kinderen.









 

Dag 2, vrijdag 28 mei 2021                    30,8 km
Ik werd wakker en de zon scheen! Ik heb lekker geslapen en ben om half 8 opgestaan. Er zat ontbijt bij het hotel wat bestond uit een tasje dat ik gisteravond had gekregen en waar wat voorgesmeerde broodjes in zaten. Ik heb zo goed als het ging de boter eraf geschraapt en de broodjes opgegeten. Ondertussen had ik mijn tas weer ingepakt en om kwart voor negen kon ik weer op weg.

Ik liep terug naar het punt waar ik gisteren gebleven was en heb daar de route weer opgepikt. De route ging over een dijk langs het water van de Nieuwe Waterweg. Ik had een t-shirt aan met mijn fleecetrui, maar die trui kon na een minuut of 20 al lekker uit!
Via een woonwijk kwam ik op een fietspad langs het water. Hier liep ik een tijdje langs voor ik een brug over ging. Ik kwam in een druk gebied rondom de Europoort. Veel auto’s, een snelweg, boten, treinen en industrie. Ik liep over fietspaden en moest enkele bruggen over. Daarna kwam ik in een rustiger groen stuk, voor Brielle. Ik hield een pauze aan een waterplas en liep via een van de toegangspoorten Brielle binnen. Ik liep over de vestingsmuur waar ik meteen aan de hand van enkele infoborden een lesje geschiedenis over Brielle kreeg. Daarna liep de route door Brielle heen en kwam ik o.a. langs een mega hoge kerk. Na een wandeling door het stadje liep ik via de vestingsmuur aan de andere kant Brielle weer uit. 
















Ik kwam uit in een groene omgeving en het pad ging verder over een ruiterpad. Het was inmiddels lekker warm en dat ruiterpad bestond veel uit los zand. Dat was een beetje ploeteren. Ik had inmiddels wel behoefte aan een kleine pauze, maar er waren nergens bankjes en het pad was eigenlijk te smal om op te gaan zitten. Ik heb daarom een muziekje aangezet en dat hielp om lekker op gang te blijven. Toen ik eindelijk bij een bankje kwam, was deze bezet… Dus moest ik nog een stukje door. Maar ja hoor, uiteindelijk vond ik een bankje waar ik lekker mijn broodjes heb gegeten die ik gisteren in de AH had gekocht. Het wandelen met muziek beviel me wel, dus ik ben lekker zingend verder gelopen. Ik liep door een bosgebied en kwam daarna uit bij een fietspad langs de duinen en het water. Hier had ik uitzicht op het industriegebied rondom de Maasvlakte. Een stukje verder liep ik het duingebied in bij Oostvoorne. Hier was het erg mooi! Het was heel erg afwisselend. Beboste stukken, open stukken waar duidelijk het duingebied te zien was, heide, sommige paadjes waren heel smal kronkelig en andere recht en door mul zand.












Het was wel een lang etappe vandaag en ik was wel blij toen ik bij camping Waterbos kwam. Het laatste stuk duurde erg lang, hoe mooi het ook was. Na iedere bocht dacht ik dat ik er wel zou zijn, maar dat was dan toch niet zo. Ik stond met mijn tentje op het trekkersveldje. Nadat mijn tentje opgezet was en mijn voetjes weer een beetje rust hadden gehad ben ik naar het strand gewandeld (klein kwartiertje) om bij een strandtent lekker iets te eten. De zon scheen en het was heerlijk! Ik ben nog even een stukje over het strand gewandeld en zag in de verte de Haringvlietdam waar ik morgen overheen ga lopen.
Toen ik terug was op de camping ben ik lekker aan douchen en mijn tentje in gekropen.

 






Dag 3, zaterdag 29 mei                 23,7 km
Hoewel ik gisteravond moe was, lukte het niet om in slaap te vallen. Ik heb dus nog genoten van het kikkerconcert in de buurt en de kerkklokken in de verte die steeds aangaven hoe laat het was. Uiteindelijk ben ik natuurlijk toch nog in slaap gevallen en werd ik rond half 8 wakker. Ik ben toen opgestaan en het voelde buiten al lekker warm aan. Na het plassen-wassen-aankleden heb ik voor mezelf brinta pap gemaakt op mijn kookstelletje. Daarna de rugzak weer ingepakt en toen kon ik weer vertrekken. Ik heb wat broodjes voor de lunch gekocht bij het campingwinkeltje en liep de camping af. Het verkeerde pad in. Dus weer omgedraaid en nu het goede pad genomen.
Ik kwam eerst door Rockanje en liep daarna wat achteraf tussen boerderijen en weilanden door. Daarna kwam ik bij het strand en liep de route over het strand. Vanuit hier was de Haringvlietdam goed te zien. Een mevrouw heeft een foto van me gemaakt en we hebben even gekletst.
Ik heb een mooi schelpje gevonden dat ik mee ga nemen naar Frankrijk. Als het zo lang heel blijft tenminste.












Een stukje verderop ging het pad langs het water via een verhard pad naar de dam. Ik heb nog even gepauzeerd en wat gegeten en ben daarna de dam opgelopen. Met een muziekje aan, want de dam was lang, recht en heel druk met verkeer. Aan de andere kant van de dam liep ik via een fietspad verder naar Stellendam. Het fietspad liep langs een drukke weg, maar ineens moest ik linksaf, de natuur in. Hier was het meteen rustig, met alleen maar vogelgeluiden. Hier heb ik mijn muziekje dan ook weer uitgezet. Toen ik even stopte om de plassen vlogen er ineens 2 fazanten voor me het struikgewas uit. Het natuurgebiedje kwam uit in het dorpje Havenhoofd. Er stond een beeld van een visser. De visserman heeft een mand vol vis op zijn schouders. Tot ca. 1950 werd de vis hier op deze wijze aan wal gebracht.











Via een lang recht fietspad (alweer) liep ik naar Goedereede. Hier ging de GR5 naar links, over een brug, maar ik liep rechtdoor, richting Ouddorp. Ik had eigenlijk na Bergen op Zoom België in gewild, maar dat is nog steeds een oranje land ivm de coronamaatregelen. Dat betekent dat je 10 dagen in quarantaine moet als je terug in Nederland komt. Daar heb ik geen zin in. Dus heb ik een extra lus ingepland. Ik liep via google maps naar Ouddorp en liep daarbij over een weg, waar ook veel auto’s reden. Het was zaterdagmiddag, veel toeristen en er werd best hard gereden op sommige stukken. Het was daarom niet prettig lopen zo. Maandag ga ik dus via een andere weg terug naar Goedereede.
Ik heb ingecheckt op camping de Klepperstee en zal hier 2 nachten blijven. Ik heb een ruime plek voor mijn kleine tentje, vlak bij het sanitair. Wel zo prettig. Ik heb mijn tentje weer opgezet en heb lekker even in het zonnetje zitten lezen. Na een uurtje ben ik toch naar het strand gelopen (ik vond het zonde om niet te gaan nu ik hier ben). Het was een eindje lopen naar een strandtent, maar daar heb ik een heerlijke maaltijdsalade gegeten. Het was inmiddels wel harder gaan waaien, er stond een frisse wind.
Terug op de camping nog even in het zonnetje gezeten. Achter mijn plek is een hoge wal dus ik zat hier heerlijk uit de wind.













Dag 4, zondag 30 mei                    17 km
Ik heb goed geslapen vannacht. De vogeltjes hebben me wel al vroeg gewekt. Ik had de flap van mijn tent open laten staan omdat de tent de vorige nacht nogal nat was van de condensatie. Ik schrok ineens wakker toen ik dacht dat een vogel er met mijn slipper vandoor ging, die buiten stond. Dat was niet zo, maar toen was ik wel wakker.

Na al mijn research en goede voorbereiding blijkt mijn tentje is toch wat te klein voor mij. Zo jammer, want het is zo’n leuk tentje! En vooral heel licht. Maar de constructie is voor mij wat te laag. Ik draai regelmatig in mijn slaap en dan komen mijn voeten tegen het doek, waardoor het gaat druppen. En als ik ga zitten raakt mijn hoofd vaak het doen waardoor het daar ook gaat druppen. Ik ga mijn tentje dus maar op marktplaats zetten als ik terug ben en als het verkocht is, kijken voor een tentje met iets meer bewegingsruimte.

Ik ben vanmorgen nog lekker even blijven liggen toen ik wakker was geworden en heb wat liggen lezen. Ik ben op mijn gemakje opgestaan in het zonnetje en heb mijn bestelde broodjes opgehaald bij de campingwinkel. Vandaag had ik een wandeling naar een natuurgebied naast Ouddorp gepland. De hele route bestond uit 2 delen van in totaal 20 kilometer, maar het was ook al ruim 3 km heen om bij het beginpunt te komen. Ik heb daarom besloten om maar 1 deel van de route te gaan lopen.

Ik ben heen gelopen via de fietspaden door de duinen. Toen ik aankwam bij het beginpunt liep je meteen de natuur in. Prachtig gebied! Na een tijdje ging ik dit gebied weer uit en kwam ik op een fietspad uit. Dit stuk was wat minder mooi, maar daarna liep ik richting de zee en het strand. Dit stuk was wel weer heel mooi, met geulen die vanuit de zee het landschap in liepen. Ik vond het wel slecht aangegeven en hier raakte ik ergens de paaltjes die ik moest volgen kwijt. Ik ben toen naar het strand gelopen en vervolgens via het strand terug gelopen naar Ouddorp. Het was soms best nog lastig want ook hier waren geulen en verschillende zandsoorten. Hard zand, maar ook het echte mulle strandzand en slik. Ik heb geprobeerd om zo dicht mogelijk langs de zee te lopen. Ik durfde niet op blote voeten te lopen omdat mijn voeten hier en daar toch wat wondjes hebben door het wandelen en blaren. Het strand was hier heel erg breed. Ik was grote delen helemaal alleen. Heerlijk rustig met het geluid van de golven ben ik terug gekuierd. Het was warm vandaag, maar hier aan zee waaide het best hard en soms voelde het een beetje fris. De totale afstand was uiteindelijk 17 km











Terug op de camping heb ik weer lekker uit de wind in het zonnetje zitten lezen. Ik ben nog even naar het terras op de camping gegaan om een lekkere koude cola te drinken. Vanavond heb ik bij het restaurantje op de camping gegeten. Lekker in het zonnetje weer.

 

Dag 5, maandag 31 mei                32,2 km
Weer vroeg wakker vandaag, maar goed geslapen. Ik heb de tent in de zon gezet zodat deze kon drogen voor ik hem in ging pakken. Toen ik weer op weg was ben ik eerst langs een supermarkt in de buurt gelopen om wat broodjes voor de lunch te kopen. En 2 bifi-worstjes als beleg. Ik ben deze keer via de duinweg richting Goedereede gewandeld. Dit was een stuk mooier en rustiger dan de weg die ik heen gelopen had. En ik kon zo nog een aantal keer de zee zien via doorkijkjes. Na een kilometer of 5 moest ik rechtsaf, naar Goedereede. Nog een keer kon ik de zee zien, daarna liet ik de zee achter me. Dat voelde ook wel weer bijzonder, ik liet deze zee achter me en loop nu naar de zee toe, maar die is pas in Zuid-Frankrijk. Op naar de Middellandse zee!

In Goedereede pikte ik de GR5 weer op waar ik eraf was gegaan. Het lopen ging lekker vandaag. Geen pijnlijke voeten, lekker tempo. Alleen de route werd vanaf nu wat minder mooi. Na Goedereede kwam ik weer bij Stellendam en daar waren lánge, lánge fietspaden. Ik liep pal in de zon. Nergens schaduw en een eentonig landschap. Op zich wel mooi hoor, maar steeds hetzelfde. Ik kwam bij een bord over de slikken van Flakkee. Hier stond op een bord dat het een natuurgebied was waar de natuur zijn gang kan gaan. Er wordt alleen een pad vrijgehouden voor de law (lange afstands wandeling) die door het gebied heen loopt. Ik had dus verwacht dat de route het natuurgebied in zou gaan. Maar de vlaggetjes én de route-app gaven beide aan dat ik er omheen moest. Ik durfde niet goed op eigen houtje er door te lopen, omdat ik niet wist waar ik dan uit zou komen. Dus ben ik maar de vlaggetjes blijven volgen. Sommige stukken van de route gingen niet over fietspaden, maar over aparte vetpaden. Dat was fijner lopen omdat ik niet zo op hoefde te letten voor fietsers. Omdat het zo’n lange recht stukken waren heb ik ook hier met muziek aan gelopen. Daardoor was het goed te doen.











Op een gegeven moment kwam ik bij een plek waar ik niet direct kon zien hoe ik verder moest. Ik heb daar even moeten zoeken, maar het bleek dat ik een hek door moest. Aan de andere kant was geen pad te zien, maar ik kon wel zien dat anderen door de kniehoge begroeiing gelopen hadden. Ik ben dus maar gaan lopen. Er waren geen vlaggetjes, maar volgens de route-app moest ik echt hier lopen. Het gras was zo hoog dat ik niet goed kon zien waar ik mijn voeten neerzette. Ik was iedere keer bang in een gat te stappen of in water. Ik liep langs een dijk en bedacht toen dat ik misschien bovenop de dijk moest lopen. Hier zag ik inderdaad ook een “paadje” van platgetrapt gras. Maar daar was het net zo begroeid. Dit liep niet prettig. Een stukje verder kwam een fietspad langs de strook groen waar ik liep. Volgens de route-app bleef dit fietspad zo ongeveer de rest van de weg naast elkaar lopen. Ik heb toen besloten om over het fietspad te gaan lopen. Dat was wel even spannend, want ik had eerst mijn rugzak over het schapenhek gegooid, maar moest er toen zelf ook nog overheen klimmen. Het was een beetje een wiebelig hekje met prikkeldraad, maar het is gelukt. Later heb las ik op internet in reisverhalen van anderen dat ik inderdaad over die dijk had moeten lopen. Iemand schreef over het mooie uitzicht, maar daar heb ik dus niks van gezien. Ik heb sowieso niks gezien, ook niet toen ik wel op de dijk liep, want ik keek alleen maar naar mijn voeten. 
Ik ben dus het fietspad blijven volgen. Verderop liep ik wel weer hoger over een dijk, maar daar was het geasfalteerd. Ik zag o.a 2 hazen in het veld zitten. 






Verderop splitste de GR5 zich af van het fietspad. Hier ging ik via een opstapje over een hek en liep ik wederom over een dijk, maar hier was het gras kort. Er waren veel schapen die nu lekker in de schaduw van een oplegger lagen. Verderop waren o.a. runderen, ganzen en het Grevelingenmeer te zien. En hier zaten héél veel lieveheersbeestjes. Dit was wel een mooi stuk. Het was wel weer een lange dijk. Het was er zo open dat ik precies kon zien waar ik naar toe moest. Dus je ziet hoe ver je moet lopen. Na de dijk en nog meer schapen kwam ik in het dorpje Herkingen. Hier was een bankje in de schaduw! Daar ben ik even gaan zitten. Verderop was een winkeltje, daar hadden ze gekoelde drankjes (hoera voor het winkeltje!), dus ik heb een lekker flesje cola en een flesje water meegenomen. Daarna het laatste stukje naar de camping. Alsof ik nog niet genoeg in de zon en over dijken had gelopen, ging ik er gewoon weer een op. Een verharde weg dit keer, maar wel een héle lange dijk. Ik liep vandaag nog 3 kilometer naar de camping. De rest komt morgen aan de beurt.












Ik kreeg een plekje op een veld waar niemand anders stond. Er was geen restaurant of winkeltje, maar dat wist ik, dus hier heb ik mijn zakje pasta in saus gekookt. Ik had 2 muntjes van 50 cent om te douchen, maar toen ik deze in de douche inworp kwam er geen warm water… Sta je dan… De receptie was best een eind lopen en bovendien al dicht. Dus heb ik naar de camping gebeld en daar nam gelukkig wel iemand op. Vlak bij de douches verbleef een beheerder, daar kon ik een nieuw muntje halen. Toen maar een andere douche geprobeerd en daar was wel warm water. Wel zo prettig.
  Toen ik terug kwam op mijn veldje zaten er 2 konijnen op het gras. 
Nog even wat gelezen en toen weer lekker geslapen.

 




Dag 6, dinsdag 1 juni ’21               26,9 km
Toen ik wakker was heb ik de tent weer in de zon gezet en lekker laten drogen. Ik heb pap klaargemaakt en lekker opgegeten. Vervolgens mijn tas weer ingepakt en terug naar de dijk gelopen. Het was al warm en zonnig, maar ik liep op een open stuk waar het wel waaide. Gelukkig maar want er was geen schaduw, alleen maar van de windmolens die hier stonden.

Ik liep de dijk af met mijn muziekje aan en kon lekker meezingen, want er was toch niemand in de buurt. Tijdens het wandelen keek ik naar het meer en zag ik flamingo’s. Ik keek nog eens goed, maar het waren echt flamingo’s. Ik had al eens gelezen dat die hier wel een zitten, dus ik weet het zeker. Op dit soort momenten vind ik het jammer dat ik mijn goede fotocamera niet bij me heb. Maar die zou echt te zwaar zijn om mee te sjouwen.





Onderweg stond een bord dat ik Zeeland ingewandeld was. Na een kilometer of 4 kwam ik bij de Grevelingendam uit. De dijk ging over in lange rechte fietspaden over de dam. Met als enige verschil dat hier auto’s op de weg langs het fietspad langs sjeesden. Ik weet dat het erbij hoort als je een lange afstand wandelt, dan zitten er stukken tussen ter “overbrugging” die gewoon minder interessant zijn. In zekere zin is het fijn dat ik nu een hele week loop, want als je speciaal voor een of 2 dagen heen en weer gaat en je moet dan dit lopen, dan wordt je daar ook niet heel blij van denk ik. Maar het was een heel eind! Pas na ruim 12 kilometer (sinds de camping) moest ik ineens ergens linksaf. Hier moest ik een trap op en liep ik ineens midden in de natuur! Dat is dan ook wel weer mooi, dat het dan ineens een verrassing is dat je op zo'n mooie plek uitkomt. Ik kwam in de Slikken van de Heen. Ik heb wel even mijn broekspijpen aangeritst, want dat is fijner als je door begroeiing loopt, dan snijdt het gras niet zo aan je benen. En ik heb geen zin in teken. Al gauw stond er een hele grote kudde paarden op mijn pad. Dat vond ik wel een beetje spannend, want er waren veel veulentjes bij. Maar ik moest erdoor. Gelukkig vonden ze het gras interessanter dan mij. Ik liep over houten bruggetjes en hoorde vlakbij nog een koe loeien, maar daar zag ik nog net de billen van toen deze tussen de bomen verdween.








Jammer genoeg was dit stukje maar kort. Aan de anderen kant kwam ik uit langs het Schelde-Rijnkanaal waar veel boten voeren. Hier liep ik vervolgens een hele tijd langsaf. Ik liep onder een brug door tot de route een bocht naar rechts maakte, van het water af. Hier stond een picknicktafel dus daar heb ik lekker mijn crackers gegeten die ik nog bij me had. Hierna ging ik verder, via een dijk. Alweer. Ook hier was het gras weer wat hoger, maar het was beter te zien waar ik moest lopen. En het uitzicht was er mooi. Ik keek uit op water en groene vlaktes.







Vlak voor Nieuw-Vossemeer liep ik van de dijk af naar de weg en ging ik de brug over het Schelde-Rijnkanaal over. Ik liep nu vanuit Zeeland naar Noord-Brabant. De route ging door het dorpje, ik vond het niet zo heel boeiend. Ik kwam uit bij de camping waar ik eigenlijk had willen slapen, maar mijn vriendin Cary-anne had aangeboden om mij op te halen zodat ik bij hun kon logeren. Alleen was ik nu nog wat te vroeg, dus besloot ik verder te lopen. Ik kwam bij een bord waarop stond dat verderop juist vandaag de weg afgesloten was. Ik besloot het erop te wagen, een voetganger kan er nog allicht langs. Maar helaas, de meneer aan het hek vertelde me dat er een bord stond en dat ik een alternatieve route had moeten nemen. Ik keek heel zielig en vertelde dat mijn route hierdoor ging en dat ik de weg niet kende en te voet was en toen ging hij aan de werkmannen vragen of ik er toch door mocht. En dat mocht! Hoera voor de werkmannen! Ik kwam weer uit langs het Schelde-Rijnkanaal en liep vervolgens door de polder naar het punt waar Cary-anne me opgehaald heeft. Bij hun thuis heb ik me lekker kunnen douchen en hebben we de hele avond heel gezellig zitten kletsen.








Dag 7, dinsdag 2 juni                      15 km
Na een nachtje in een echt bed (ook wel fijn hoor) heeft Cary-anne me na het ontbijt terug gebracht naar mijn eindpunt van gisteren. Ik vond het erg fijn om hen weer gezien te hebben! Het was al weer flink warm vandaag. Vandaag was een afwisselender tochtje dan gisteren en eergisteren. Ik startte via een paadje door het groen, liep langs een dijk, kwam in het plaatsje Halsteren, liep daar door het dorpje, kwam uit in het bosgebied en kwam uit bij Fort de Roovere. Hier was ook een hoge toren. Een stukje verder stond ineens een wandelboom. Altijd leuk om te zien hoe ver je al bent. Ik liep vervolgens lekker door het bos (in de schaduw) naar Bergen op Zoom. Ook hier een mooi natuurgebied waar ik doorheen kwam. Hoe verder ik Bergen op Zoom inliep hoe meer bebouwing er was. Ik kwam door een park met een vijver waar een zwaan zwom waar ik een foto van maakte. Ineens begon die mooie zwaan met zij  vleugels te slaan en “rende” hij over het water om een gans aan te vallen! Er zwommen 4 ganzen met 3 kleintjes en die zwaan viel gewoon aan! De gans vloog weg en de zwaan keerde zich tegen de kleintjes. Toen sprong een andere zwaan ertussen die vervolgens ook aangevallen werd. De zwaan ging weer naar de kleine gansjes die van schrik onder water doken. De ganzen doken toen weer op de zwaan. Een gansje kwam al snel weer boven en zwom samen met een gans weg, maar die andere 2 zag ik nergens meer. Ik ben echt een paar minuten blijven kijken, maar ze waren nergens meer te zien. Die mooie zwaan bleek gewoon een terror-zwaan te zijn! 2 ganzen kwamen op de oever gelopen en toen ik beter keek zag ik dat de 2 kleintjes tussen hen in liepen. Gelukkig. Nu kon ik met een gerust hart verder lopen.













Al snel kwam ik in het centrum van Bergen op Zoom. Hier was het lastiger om de vlaggetjes te zien omdat ze overal op kunnen zitten. In het bos of in de weilanden staat er vaak een paaltje met een vlaggetje, maar in de stad kunnen ze zitten op gebouwen, lantaarnpalen, verkeersbordpalen, electriciteitskastjes, enz. En je hebt veel meer straten naar links of rechts. Dus daar moet je veel beter opletten. Ik liep over de markt langs de “Peperbus”, de kerk op de grote markt. EN daarna kwam ik al bij het station. Veel sneller als ik gedacht had, het was pas half 1. Hier ben ik gestopt, zodat ik de volgende keer de route weer makkelijk kan vervolgen. Met de trein en de bus ben ik weer naar huis gegaan. Het was een heerlijke week!





Totaal gewandeld: 175 km

 

 

 

 

 

Reacties

  1. Wat een route zeg, respect. Volgende keer weer verder. Leuk om je verhaal te lezen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten