Krijtlandpad deel 3 + 4

Krijtlandpad deel 3 + 4   Zaterdag 19 en zondag 20 december 2020

Zaterdag

Vanmorgen zijn we al vroeg vertrokken, want we moesten weer een eind rijden voor we in Zuid-Limburg kwamen. De TomTom was nog even de weg kwijt, dus we reden zelfs nog een klein stukje over de snelweg van België en weer terug.

We reden vandaag naar Gulpen, waar we de auto neergezet hebben. Vanwege alle corona maatregelen besloten we om niet met de bus naar Slenaken te gaan, maar op de fiets. Dat ging ook makkelijk, want het was maar 7 km. Omdat we in een lus lopen, lopen we dit weekend veel kilometers, maar liggen begin- en eindpunt vlak bij elkaar.

In Slenaken aangekomen hebben we onze fietsen neergezet op de parkeerplaats waar we de vorige keer geëindigd waren en kon onze wandeling beginnen. En het begon meteen met een pittige klim, steil omhoog. Poeh. Het eerste stuk liepen we over de weg, maar vandaag liepen we vooral heel veel door de bossen.

We aten onze lunch op een bankje met een mooi uitzicht en liepen daarna door Epen, langs de Geul. Hierna liepen we weer door de bossen, zelfs door het hoogstgelegen bos van Nederland.

Er zaten hele mooie stukken bij en ook mooie uitzichten, want we liepen veel omhoog en omlaag. Toch waren het minder uitzichten dan ik vooraf had gedacht, omdat er dus vooral veel bomen te zien waren.  De meeste open stukken lagen toch wat lager. Het had denk ik flink geregend de laatste dagen want de meeste paden waren erg modderig. Vooral sommige bospaden en de paden door de weilanden. We hadden regelmatig dat onze voet weggleed in de modder, waardoor we ons zelf goed in balans moesten houden.

We liepen door een wei met hooglanders en ook weer door de modder. Hier maakte ik uiteindelijk toch een echte glijder. Het was inmiddels bijna 3 uur en we moesten nog een stukje tot het 3-landenpunt. Het begon al wat donkerder te worden, ook leek het te gaan regenen. Er vielen ook wat druppels, maar het viel mee. Het wandelen was wel weer even wennen, we gingen niet zo snel als normaal, ook door de hoogteverschillen en dat maakte dat we langer onderweg waren dan gedacht.

Ilse had het inmiddels wel gehad, maar ja, we moesten toch door. Na nóg een klim kwamen we dan toch uit bij het 3-landenpunt. Hier vond Ilse haar energie terug en was ze weer klaar voor het laatste stukje naar het hotel in Vaals.

Er was nog een leuk pad waarbij de helft van de palen in Nederland en de andere helft in Duitsland stonden, waardoor je kon zigzaggen van Nederland naar Duitsland.

Gelukkig waren de mensen van het hotel heel erg vriendelijk. We kregen een super mooie kamer en liepen nog even naar de Albert Heijn voor wat te eten voor Ilse en voor wat drinken. Bij het hotel zat een Grieks restaurant, waar ik wat eten afgehaald heb. Mmmm.
We hebben nog wat tv gekeken en zijn toen lekker gaan slapen.

Vandaag hebben we 23,3 kilometer gelopen.

Zondag

Toen we vanmorgen wakker werden hebben we ons aangekleed en alle spullen weer ingepakt. We waren al weer vroeg op pad. Om half 10 waren we al weer aan het wandelen. Het eerste stuk liepen we door Vaals. We kwamen door een park en kwamen bij een Landal park uit. De vlaggetjes gingen het park op. Dat was wel even gek, maar het klopte toch. We kwamen langs het huisje van Bollo, waar Ilse toch even op de foto ging.

Waar we gisteren nog veel door het bos liepen was er vandaag geen bos. Wel paden door de weilanden, met mooie uitzichten. Ilse had haar oude hobby weer opgepakt om figuren te maken in plassen water. Het lopen ging goed, we hadden het lekker te pakken. Het ging nog steeds omhog en omlaag, maar minder steil dan gisteren.

Toen we bij Gulpen kwamen dachten we er te zijn, maar toen lag er nog 1 laatste klim voor ons, over de Gulpenerberg. Omhoog met een trappenpad kwamen we bij een groot beeld van Maria, dat boven het stadje staat. Hierna moesten we weer omlaag. We kwamen in het centrum van Gulpen uit en zijn van daaruit nog een klein stukje verder gelopen, tot we terug kwamen bij de auto.

We waren toch wel blij toen we er waren. We zijn gauw naar Slenaken gereden om de fietsen op te halen en toen weer naar huis.