Krijtlandpad deel 1 + 2

Krijtlandpad deel 1 en 2  - 28 & 29 november 2020

Nu het Pieterpad is afgerond hebben we een nieuwe route uitgekozen. We gaan het Krijtlandpad lopen, een rondje van Maastricht naar Maastricht, door Zuid-Limburg.
Afgelopen weekend was ons eerste weekend op het Krijtlandpad.

Zaterdag in de ochtend reden we naar het zonnige zuiden. We reden naar ons eindpunt, in Slenaken. Het laatste stukje ging door kleine dorpjes, waardoor het wat langer duurde, maar we kwamen mooi op tijd bij de parkeerplaats. We hadden nog 5 minuutjes voordat de bus naar Maastricht Station kwam. Ik wilde een kaartje kopen, maar het kaartjesapparaat werkte niet en daarom mochten we gratis mee. Het duurde nog 40 minuten voor we bij het station kwamen. Het eerste stukje vanaf het station hadden we al gelopen tijdens het Pieterpad. Maar deze keer gingen we de brug over de Maas niet over, maar sloegen we linksaf voor de brug. Het was inmiddels half 12 en tijd voor een kopje warme chocomel die we mee hadden genomen. We hebben dit lekker opgedronken met uitzicht op de Maas.

Daarna liepen we verder. De eerste kilometers liepen we langs de Maas. We liepen via een pad door een klein soort van natuurgebiedje langs het water, waar wat paarden stonden te grazen. Hier hadden we uitzicht op de Sint-Pietersberg.

Verderop liepen we een stuk via een fietspad en daarna langs fruitboomgaarden. We liepen door het dorpje Oost-Maarland en kwamen weer uit bij de Maas. Aan de overkant van het water lag België. Er stond hier ook een grenspaal. We liepen heerlijk in het zonnetje langs de Maas naar Eijsden. Daar aangekomen liepen we een stukje door het dorpje om bij ons hotel uit te komen, dat we vanaf het pad konden zien liggen. Heel fijn dat we niet om hoefde te lopen!

Het was pas 3 uur, dus liepen we nog even naar de supermarkt voor iets lekkers en wat drinken. Daarna hebben we ingecheckt in het hotel. We hebben een mooie kamer met een grote tv en Netflix! Ik heb wat gelezen op bed en Ilse heeft tv gekeken. ’s Avonds ben ik naar een pizzeria gegaan om eten te halen. Dat konden we in de eetzaal van het hotel opeten, hier lagen borden en bestek klaar. Echt top geregeld!

Na het eten hebben we een leuke kerstfilm gekeken samen. We hebben nog even met Sanne en Marijn ge-videobeld en na de film is Ilse lekker gaan slapen.

Zondagochtend zijn we om half 9 gaan ontbijten. De meneer van het hotel had voor lekkere broodjes uit de oven gezorgd. Ook was er yoghurt, choco-pops, eitjes, kortom vanalles. Lekker om zo de dag te beginnen. We hebben wat warm water meegenomen om onderweg een kopje thee te kunnen drinken.

We vertrokken rond half 10. Het zou vandaag een koude dag worden, max 5 graden, dus hadden we ons thermo-ondergoed aangetrokken, sjaals, handschoenen en Ilse had haar muts op. We liepen het eerste stuk door het dorp en daarna naar Mariadorp. Maar daarna begon het echte werk. Al snel moesten we onze eerste Zuid-Limburgse heuvel beklimmen. Het grootste deel van de dag ging vandaag via kleine weggetjes en paadjes en veel door de open velden, langs koeien en paarden.

Veel heuvelop en heuvelaf. We hadden hierdoor wel vaak mooie uitzichten. In de ochtend was het bewolkt en nog koud, maar vanaf een uur of 12, na ons warme kopje thee en een van het ontbijt meegenomen broodje, begon de zon te schijnen. We kwamen door een klein dorpje waar we de eerste “vakwerkhuizen” tegen kwamen.

Na nog een paar mooie panorama-uitzichten kwamen we aan in Slenaken. De route kwam langs de parkeerplaats, dus hier kunnen we de volgende keer weer verdergaan.

We hebben zaterdag 13,2 en zondag 18,3 kilometer gelopen.