Pieterpad deel 6

Maandag 3 augustus

Opa Nan en oma Marleen kwamen ons om half 1 ophalen om ons weg te brengen naar Varssel, waar onze laatste wandeling was geëindigd. We vertrokken deze keer met onze rugzakken met daarin o.a. tent, slaapspullen, kleding en een kookstelletje. Ilse droeg haar eigen rugzak.

We zijn om half 3 begonnen met het vervolgen van onze wandeltocht. De weg voerde al gauw de verharde weg af. We liepen eerst langs een golfbaan, kwamen langs hoge planten bamboe en liepen daarna de bossen in.

We liepen naar het dorpje Zelhem, zo’n 9 kilometer lopen. Onderweg zag Ilse bramen hangen, ze hadden op ponykamp bramen geplukt, dus ze wist welke ze wel en niet moest pakken.

In Zelhem aangekomen hebben we een broodje kroket gegeten en hebben we bij de Aldi een zak chips gekocht voor op de camping. Het is tenslotte vakantie.

We liepen door een mooie wijk Zelhem weer uit en kwamen daarna nog veel meer bramenstruiken tegen. We hebben er lekker van gesnoept. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik mijn bankpasje niet meer had. Die had ik in de winkel bij mijn telefoon gestopt en is er waarschijnlijk uitgevallen toen ik mijn telefoon gepakt heb. Snel ben ik een eindje terug gewandeld. Ik kwam verschillende wandelaars tegen, maar die hadden het allemaal niet gezien.

Ik was terug gegaan naar de bramenstruiken waar we een tijdje hadden gestaan, maar ik heb het pasje niet gevonden. Dus ben ik maar terug gegaan naar Ilse die had zitten wachten.

Tegen 19 uur kwamen we bij camping de Slangenburg. We kregen een plekje op een veldje met lekker zacht gras. Er stond een picknicktafel waar al 2 mensen zaten die het Pieterpad in 1 keer aan het lopen zijn. We konden er nog wel bij zitten en hebben gezellig zitten kletsen. Ik had zakjes chocomelpoeder meegenomen en omdat het een frisse avond was hebben we water gekookt en chocomel gemaakt. Het was niet zo lekker als gewone chocomel.

Alle campings waar we geweest zijn hadden natuurlijk corona-regels. Op deze camping hadden ze kralenkettingen hangen die je mee moest nemen als je in het sanitair moest zijn. Een rode ketting om te plassen en een gele ketting om gebruik te maken van de wastafel om bijv je tanden te poetsen. Om te douchen moest je je inschrijven, dus hebben we maar niet gedoucht.
Ik ben trouwens ook illegaal met mijn gele ketting na het tanden poetsen nog even gaan plassen. Er zit zelfs een slot met een cijfercode op de deur zodat niet-gasten niet zo maar gebruik konden maken van het sanitair.

Het was best koud vannacht, ik heb zelfs mijn fleece trui nog over mee heen gelegd. Ilse heeft het niet koud gehad.

14,55 km gelopen vandaag.

Dinsdag 4 augustus

De volgende ochtend zijn we opgestaan, hebben ontbeten met een krentenbol en een kopje thee en vonden we aan Ilse's kant van de tent een lief briefje van de mensen van gisteren. Zij waren al vroeg op pad gegaan. Heel leuk!

Ook wij hebben alles ingepakt en zijn we weer op weg gegaan. Het was toen 10:15 uur. We liepen al snel weer door de bossen, via smalle paadjes, maar ook door de velden langs maïs en aardappelen. Het was een hele afwisselende route. Over asfalt, maar ook veel over paadjes, over bruggetjes en langs water. Het laatste stukje moesten we over een erf van een boerderij. Dat komt wel eens vaker voor, maar nu moesten we eerst de stroomdraden weghalen voor we erdoor konden. Voelt toch een beetje alsof je ergens loopt waar je niet hoort te lopen. We kwamen aan in Braamt en zijn doorgelopen over de route tot het punt waar de route Braamt weer uit ging en waar wij afgedraaid zijn nar de camping. Morgen gaan we op dit punt weer verder.

We liepen naar onze camping voor vannacht, Te Boomsgoed. We mochten een plekje uitzoeken op een heel groot veld, waar de grond keihard was en de haringen er maar moeilijk in gingen.

Ongeveer tegelijk met ons kwamen nog  2 vrouwen aan en we hebben de tentjes bij elkaar in de buurt gezet. Leuk om te zien wat zij aan spullen bij zich hadden. Later kwamen er nog 2 vrouwen bij staan.

We hadden vandaag maar een korte etappe omdat op het stuk hierna geen campings zijn. Pas weer 7 kilometer verderop. Dat zou te veel worden. Dus waren we al mooi op tijd op de camping en konden we nog even naar de recreatieplas die op een minuut of 20 lopen ligt. Bij de plas liepen we heerlijk door het koele water. Lekker aan de voetjes!
We hadden nog geen lunch gehad dus hebben we bij de plas maar frietjes gehaald bij het Landal-park wat aan de plas lag. (Het was al 15 uur geweest). De frietjes hebben we lekker op ons kleedje opgesmuld en daarna heeft Ilse nog even in het water gespeeld.

We waren nog op zoek naar een lunch voor morgen, dus zijn we via het supermarktje bij Landal, over het park, terug gelopen naar het fietspad naar onze camping. We kwamen nog een grote struik met veel rijpe bramen tegen. Mmmm.

In het Landalwinkeltje hadden ze niet zo veel keus, dus besloten we in het winkeltje naast de camping te kijken. Dit was een winkeltje waar ze een klein aantal producten verkopen als mensen iets vergeten zijn in de supermarkt. Daar hadden ze dus eigenlijk ook niet zo veel. Uiteindelijk hebben we maar een halve cake gepakt. Dat vult tenminste.

Terug op de camping hebben we gedoucht en hebben we even gemidgetgolft. Ik was wat sokken uitgewassen maar die waren helaas niet meer helemaal droog geworden, dus die hebben we maar in de tent gehangen.

13,52 km gelopen vandaag.

Woensdag 5 augustus

Vanmorgen een beetje op tijd opgestaan. De zon scheen al vol op onze tent, dus die konden we droog inpakken. Ik had poedermelk meegenomen waar je water bij moet doen en dan krijg je melk en ik had Brinta bij me, dus hebben we vanmorgen ontbeten met een lekkere kom pap. Het smaakte anders dan thuis, maar het was een prima bodem om mee te gaan wandelen.

Nadat alles weer in onze rugzakken zat waren we toch weer zo’n 1,5 uur verder. Ons ochtendritueel kan nog wel wat vlotter Het lastige is dat de tent er als eerste in moet en die vaak pas als laatste ingepakt kan worden. Ik snap nu denk ik wel waarom veel mensen die tent aan de buitenkant van de rugzak hebben zitten.

We liepen weg in het zonnetje en kwamen al snel bij een pad omhoog. Gelukkig waren we nu nog fit en lag het pad deels in de schaduw. We moesten best wel wat klimmen. We kwamen langs een kabouterboom (zie foto) en langs lekkere bramen. Toch nog wat vitamientjes. We liepen veel door het bos vandaag. Bospaadjes, los zand, brede paden, smalle paden.

We kwamen bij een uitkijktoren, waar we naar boven zijn geklommen. Dankzij de bordjes konden we zien wat waar lag. We zagen de grote brug in Kleve waar we overheen gereden waren toen opa en oma ons wegbrachten en we zagen het kerkje van Hoch-Elten, waar we naar toe moesten.

Even verder liepen we over de heide en weer door bos en langs weilanden en akkers. We liepen ergens onderweg Duitsland in. We zouden langs een blote-voetenpad komen waar Ilse natuurlijk wel overheen wilde wandelen. We konden alleen het begin niet vinden. We zagen wel stukken van het pad, die aangegeven waren met een houten blote voet. Na een stukje verder gelopen te zijn, zagen we nog geen beginpunt, dus zijn we terug gelopen en heeft Ilse zelf maar een stuk van het pad gevolgd. Dat was ook leuk.

Toen ze terug was zijn we verder gegaan en kwamen we in Hoch-Elten waar we een ijsje gegeten hebben. Hier zaten de 2 meiden van de camping van vannacht ook. Grappig dat je elkaar dan toch weer tegen komt.

We liepen langs het kerkje dat we vanuit de uitkijktoren al hadden gezien en liepen weer een stuk bos in. Het pad ging steil omlaag en kwam uit bij een weg. Die weg ging rechtsaf, onder een bruggetje door, maar gingen naar links. Naar onze camping voor vannacht. Deze was nog bijna 2 km lopen, maar er was weinig andere keus in de buurt. Het was een vervelend laatste stuk, over een fietspad, in de zon, zonder precies te weten hoe lang en hoe ver. Nou ja, ook hier kwam een eind aan. Omdat we in Duitsland waren moesten we een mondkapje op bij de receptie en moesten we al onze gegevens invullen. We kregen een plekje op een veldje naast een paardenweitje, dus Ilse was blij. Stonden caravans en kleinere tentjes van fietsers, er waren geen andere wandelaars.

Als we naar het sanitair wilden, moesten we een mondkapje opdoen, dat was wel even wennen om daaraan te denken.

Er was niks te krijgen op de camping, dus hebben we vanavond onze noodle-soep gegeten. Altijd lekker.

15,43 km gelopen vandaag.

Donderdag 6 augustus

Vandaag zou het erg warm worden. Daarom zijn we vroeg vertrokken. We zijn om half 7 opgestaan, hebben weer een ontbijtje van pap gegeten en zijn om 8 uur vertrokken. Eerst weer 2 km terug naar de route en toen de weg vervolgd richting Spijk. We waren toen weer in Nederland. Vandaag was een heel saai stuk van de route. We liepen alleen maar over asfalt. Na Spijk kwamen we uit bij een trap naar de dijk langs de Rijn. We moesten het pad over de dijk heel lang volgen, 3 km lang! In de volle zon, nergens schaduw. Ik was heel blij dat we er al zo vroeg waren, nu het nog niet zo heel heet was.
Toen we in het dorpje Tolkamer kwamen liepen we verder langs de kade en even verder liepen we het dorpje in. Het was een gezellig dorpje om te zien. We hebben wat lekkers voor de lunch gekocht bij de supermarkt en zijn toen weer verder gegaan. Ik had gezien dat we langs een recreatieplas zouden komen en daar wilden we het grootste deel van de warme dag doorbrengen. Het was alleen verder lopen dan gedacht. We moesten nog zo’n 2 kilometer lopen na de supermarkt. Nu liepen we wel een gedeelte door een soort van natuurpark waar vaak vee graast, dus even geen asfalt.

We kwamen uiteindelijk bij de recreatieplas, waar we een fijn plekje gezocht hebben in de schaduw van een boom. We hebben ons kleedje neergelegd, en heerlijk de schoenen uitgetrokken. We waren hier rond 11 uur. In de supermarkt hadden we 2 punten appel-kruimelvlaai gekocht, heerlijk als lunch!

Ik heb eigenlijk niet veel meer gedaan dan gelezen op ons kleedje onder de boom. Het meest actieve wat ik heb gedaan is ons kleedje verleggen om in de schaduw te blijven (en een keer water gehaald).

Ilse heeft een hele tijd in het water gespeeld, op zoek naar kleine visjes.
Om een uur of 4 hebben we onze spullen bij elkaar gepakt en zijn we verder gegaan. We zijn met de veerpont de Rijn overgestoken. In Millingen aangekomen was het kwart voor 5 en 35c! Nog steeds erg warm. Daarom zijn we eerst bij een restaurantje gaan eten. Het was schnitzeldag, dus ik heb een hele lekkere schnitzel gegeten. Ilse wilde graag en ijscoupé (zoals ze het zelf noemde) dus we hebben de serveerster gevraagd of ze dat als diner mocht hebben. En dat mocht. Ze had 3 bolletjes ijs, siroop en slagroom, dus dat had niet gepast als ze ook nog iets anders gegeten zou hebben.

We zijn lekker even blijven zitten onder de parasol. Om 18 uur hebben we betaald en toen zijn we weer op weg gegaan. Nog snel even langs de AH voor een paar bananen en krentenbollen voor ons ontbijtje van morgen en toen door naar de camping. We zagen een ooievaar onderweg en liepen een weg in. Aan het eind van de weg zagen we nergens een vlaggetje. Toen bleek dat we die weg helemaal niet in hadden gemoeten. We hadden allebei de ander gevolgd zonder een vlaggetje te zien.

Dus weer terug. Toen zagen we wel een grote haas. Die hadden we anders niet gezien. :-)
Een stukje verder dachten we dat we er waren, maar dat was een andere camping.  Hier stond een Duitse tekst op de zijkant van het huis geschreven. Bleek dat we weer in Duitsland waren. Maar toen zagen we een bord van Nederland, dus toen waren we weer in Nederland.

De laatste loodjes wegen het zwaarst, dus we hadden het wel gehad. Maar uiteindelijk zagen we een bord van onze camping “Zeelandsche Hof” en vond Ilse toch nog wat energie om te dansen. Het Pieterpad loopt meteen langs de camping, dus dat kwam mooi uit.

We mochten een plekje kiezen op een groot veld, er was ruimte genoeg.
We konden fijn in de schaduw van een grote heg staan. Hoewel Ilse net van te voren nog had lopen mopperen dat ze zo moe was en écht niet meer kon, zag ze een trampoline op ons veld staan en heeft ze uitgebreid staan springen.

Een stukje verder stond een echtpaar met hun tentje. Ze vertelden dat ze eerder op de middag wezels hadden gezien in de gaten op het grasveld. Ilse had er daarna tijdens het spelen op de trampoline ook 2 gezien, die hun kopje boven de grond uit staken.

Het duurde lang voordat Ilse de rust had gevonden om naar bed te gaan. Maar ik had haar gewaarschuwd dat we morgenvroeg heel vroeg zouden gaan vertrekken, want het zou weer een hele warme dag worden.

10,9 + 7,53 km gelopen vandaag.

Vrijdag 7 augustus

Vanmorgen ben ik al om half 6 opgestaan. Ik ben me gaan wassen en aankleden en heb toen Ilse wakker gemaakt. Ondanks onze afspraak had ze toch wat moeite om eruit te komen, maar het is gelukt. We hebben alles ingepakt en zijn vertrokken. Het echtpaar naast ons was ook wakker en de mevrouw heeft nog een foto van ons gemaakt. We zijn al om 10 voor 7 vertrokken.
Het was best wel fris vanmorgen, maar het was wel lekker om te wandelen. Ik had gezien dat we vandaag een groot deel door de bossen zouden lopen, maar op het eerste stuk was weinig schaduw, dus wilde ik zo vroeg mogelijk in het bos zijn. We hadden gisteren in Millingen al de bossen zien liggen waar we vandaag moesten zijn, maar ze leken maar niet dichterbij te komen.

We liepen eerst een stuk langs een sloot en kwamen in het dorpje Leuth en liepen daarna via een fietspad en een pad achteraf naar het dorpje Zyfflich, waardoor we weer in Duitsland waren.
Het lopen was vandaag zwaarder dan de andere dagen. De tas leek zwaarder en ik had last van mijn voeten. De temperatuur liep snel op. Gelukkig kwamen we na het dorpje weer door een stuk bos en nadat we de weg overgestoken waren was er een klein stroompje, met heel lekker koud water, waar we onze polsen even nat gemaakt hebben. Toen stonden we aan het begin van de Duivelsberg.  We liepen gelukkig in de schaduw, maar het ging meteen pittig omhoog met tredes die nét een tikkie aan de hoge kant waren.

De volgende kilometers kwamen we erachter waarom deze gemeente "Berg en Dal" heet. We gingen steeds weer omhoog en omlaag. Langzaamaan liepen we het bos weer uit en liepen we stukken in de zon. Gelukkig werden die stukken afgewisseld met schaduw, waardoor het te hebben bleef. Er was 1 pad omhoog in de zon, dat was wel pittig. We hebben vandaag vaker dan normaal even gezeten, wat gedronken en uitgerust.
Het laatste stuk liepen we door de glooiende weilanden naar Groesbeek. Daar aangekomen was het nog een laatste ruk naar  het centrum. Ilse zat er doorheen en zeurde om ijs, dus heeft ze bij een tankstation een ijsmars gekocht. Koud én nieuwe energie. We liepen door een wijk van Groesbeek (ook hier nog omhoog en omlaag) en kwamen uiteindelijk bij het gemeentehuis van Groesbeek. Hier zijn we van het Pieterpad afgegaan. De volgende keer gaan we hier weer verder. We liepen naar de parkeerplaats waar opa ons zou komen halen, maar hij appte dat hij in de file stond. Dus hebben we in de supermarkt iets kouds te drinken gekocht en hebben we gewacht tot opa er was. Toen konden we weer lekker naar huis.

Ilse heeft de smaak te pakken, die slaapt vanavond in de tuin weer in het tentje. J

17,35 km gelopen vandaag.

Totaal : 79,28 kilometer

Nog maar 180 kilometer tot de St. Pietersberg!