Pieterpad deel 2

Pieterpad 26 – 29 februari 2020

Woensdag 26 februari

Woensdag al op tijd (08:15 uur) vertrokken naar Rolde. Hier hebben we de auto geparkeerd, waarna we met een bus naar Gieten zijn gegaan en daarna nog met een bus naar Haaren. Hier stapten we uit. Althans Ilse stapte uit en toen ging de deur weer dicht. Dit tot grote hilariteit van Ilse. Toch maar even aan de chauffeur gevraagd of de deur nog even open mocht.

In de bus had het heel hard geregend, maar toen we uitgestapt waren was het gelukkig weer droog. Rugzakken op en toen zijn we naar het punt gelopen waar we vorige keer van het pad af zijn gegaan, terug naar de auto. Dat was dus nu het beginpunt. We liepen eerst over een pad door de weilanden en toen een stuk door een woonwijk. Maar al gauw gingen we de bossen in. We liepen over zandwegen en hebben sporen bekeken en heel veel spelletje “ik zie, ik zie wat jij niet ziet” gespeeld. En wie het langste stil kon zijn, wat ik vaak verloor omdat we mensen tegen kwamen die ons begroeten en ik terug groette.

Maar het gelukkigst was Ilse met een stok en een plas water. Als je daarin roert krijgt je hele mooie figuren in het water. En je kunt met een stok ook prima in paardendrollen porren om te bepalen of ze vers zijn of niet. Het is maar wat je leuk vindt…

Na Haaren liepen we naar Glimmen. Hier gingen we via een spoorbrug het spoor over en daar zagen we een mooie regenboog. Het was zonnig, maar er was een stuk verderop een hele donkere lucht. Al snel liepen we de velden in en hier was maar een smal paadje. Hier was het niet meer zo makkelijk om de plassen te ontwijken en bij 1 plas moesten we er echt doorheen. Even verder begon het ineens heel hard te regenen, zelfs wat natte sneeuw, dus we waren al behoorlijk na voor de regenjassen aan waren. Gelukkig zijn onze gewone jassen en onze wandelbroeken ook waterafstotend. We liepen al snel weer het bos in en de regen was al minder.

We liepen langs de rand van het bos met uitzicht op de heide, mooi hier. We hebben geluncht in Parkpaviljoen Appelbergen. Even opdrogen, buiten bleef het regenen. Toen we weer op weg gingen hadden we eigenlijk geen last van de regen, het regende niet hard ende bomen hielden veel tegen.

Het was wel heel modderig hier in de bossen. Hier geen zandwegen, maar smalle paadjes. We moesten goed kijken waar we liepen omdat er zoveel plassen waren. We hebben zelfs een dikke tak gebruikt als bruggetje.

Via Midlaren kwamen we langs ons eerste Hunebed. Het laatste stuk was lang, het ging over lange rechte paden en die zijn toch het minst leuk om te lopen.

Toen we in Zuid-Laren kwamen dachten we het hotel te zien, dus daar zijn we naar toe gelopen. Maar het was het verkeerde gebouw, we waren het hotel al voorbij. Gelukkig was het maar een klein stukje. We hebben vandaag ruim 15 kilometer gelopen. We hebben even gerelaxed en we zijn daarna frietjes gaan eten in een cafetaria. Daarna zijn we naar het zwembad gegaan, dat was vanavond open. Het water was heerlijk warm. Na een kwartiertje in het bubbelbad heeft Ilse nog even baantjes getrokken en daarna zijn we terug gegaan naar het hotel. We hebben lekker geslapen.

Donderdag zijn we op tijd weer op pad gegaan. We hadden geen ontbijt geboekt, maar we hebben bij de Jumbo een zak krentenbollen en donuts gekocht. We gingen om half 10 weer op pad. Berend Botje hebben we niet gezien helaas.

De route van vandaag liep eigenlijk door het Schipborgse diep waar een beekje doorheen stroomt. Maar dat beekje was dus helemaal overstroomd, waardoor het gebied niet toegankelijk was. We moesten daarom een stukje omlopen. Jammer, want het was wel een mooi gebied. Nu liepen we over de straat en dat is minder mooi. We houden er wel van om door de natuur te lopen hebben we ontdekt. We zagen wel 2 grote hazen, die zijn het gebied vast ook ontvlucht. We hebben op een bankje een beker thee gedronken en een donut gegeten. We zagen 2 ooievaars in het Schipborgse diep. We liepen verder en zagen 2 mannen bomen omzagen, wow wat een klap gaf het als zo’n boom omviel. Weer een stuk verder kwamen we weer op de route liepen we weer door de natuur. We kwamen bij een natuurgebied Gasterse duinen. Hier moesten we over een wildrooster. Er zouden o.a. Schotse Hooglanders zitten, maar die hebben we niet gezien. Wel 2 schapen. Het was wel een heel mooi gebied om doorheen te lopen. Aan het eind lag nog een Hunebed, we zijn duidelijk in Drenthe. Hierna kwamen we in Gasteren, waar we konden pauzeren in een restaurant. Ilse had een typische gevalletje  van dat haar ogen groter waren dat haar mond, want ze bestelde een eenhoorn pannenkoek, met karamelsiroop, vlokken, smarties en slagroom. Klinkt lekker, maar was wel heel machtig.

Na Gasteren liepen we het Balooërveld in, een groot heidegebied. Dit was vorige week in het nieuws, omdat er al adders gezien waren die al uit hun winterslaap waren. Ilse heeft dus gezocht naar sporen van adders, maar we hebben niks gevonden. Nou was het vandaag ook niet zo heel warm, dus ik denk dat ze nog even terug naar bed zijn gegaan. We liepen over zand en kwamen de schaapskudde tegen die hier graast. Het waren héél veel schapen.

Hierna kwamen we door een gebied waar paarden liepen. Er stond op een bordje dat je afstand moest houden van de paarden, maar er stond niet bij dat de paarden ook afstand moesten houden. Een van de paarden kwam even aan Ilse ruiken.

Net buiten dit gebied lag een geocache verstopt, we waren er al voorbij toen Ilse vroeg om te kijken of er een lag. We zijn speciaal een stukje terug gelopen om de cache te zoeken. We hadden hem snel. Leuk!

Na anderhalve kilometer kwamen we in Rolde, hier was onze slaapplaats voor vannacht. Hier hadden we de auto geparkeerd, dat bleek nu erg fijn. We hadden al wat kleren hier laten liggen en konden dit nu wisselen voor onze gebruikte kleren.

’s Avonds had Ilse geen honger na die grote pannenkoek van vanmiddag, dus zij wilde niet meer naar een restaurant. Ik heb toen maar een maaltijdsalade gekocht in de supermarkt. En voor deze keer mocht Ilse een zak chips als avondeten. Mét een komkommer, dat dan weer wel.

We hebben vandaag 18 kilometer gelopen. Het was een hele mooie route

Vrijdag 28 februari

Vanmorgen om half 9 stond ons ontbijtje klaar en hebben we lekker gegeten bij ons gastgezin. Daarna hebben we de spullen weer ingepakt en heb ik Ilse’s spullen in mijn tas gedaan, zodat zij zonder rugzak kon lopen. We zijn nog even snel naar de supermarkt gegaan om broodjes te halen, omdat we vandaag geen horeca gaan tegenkomen.

We liepen langs 2 hunebedden Rolde weer uit, terug naar het pad. Het eerste stuk ging over een lang pad, maar hier lagen allemaal caches langs verstopt, dus we hebben er wel 4 of 5 kunnen zoeken. Dat breekt wel. We liepen een lang stuk langs de weg voor we de bossen in gingen. Maar toen we eenmaal in de bossen waren hebben we hier lang doorheen gewandeld. Mooi hoor, via allemaal grotere bospaden. Hier lagen jammer genoeg geen caches in de buurt. Verderop lag er wel een, maar die lag zo’n 600 meter van de route af. Heen en terug dus een dikke kilometer extra. Maar dat had Ilse er wel voor over en dus hebben we weer een “schat” gevonden.

Hierna liepen we nog door een mooi gebied, het Anderse Diep. Ook veel water, maar gelukkig wel nog toegankelijk. Weer zo’n mooi stukje natuur.

Het laatste stuk van de route was saai en lang, over de weg. We kwamen wel nog een leuk bankje tegen waarop stond dat we al 86 kilometer van Pieterburen vandaan zijn. Echt super knap!
We hebben in werkelijkheid natuurlijk al veel meer gewandeld, omdat we ook steeds van bijv. de bus naar het beginpunt moeten wandelen en van en naar de accommodatie.

Het laatste stukje liep via een smal kronkeling bospaadje, maar Ilse had het wel gehad. Gelukkig lag onze slaapplek in Schoonloo, vlak bij het Pieterpad. We hebben een heel mooi appartementje geboekt voor vannacht. Knus en leuk ingericht en hele aardige mensen. Na een warme douche hebben we in het naastgelegen restaurant heel lekker gegeten en daarna hebben we tv gekeken. En toen lekker naar bed en het waren hele fijne bedden.

De totaalafstand van vandaag is 20,8 km geworden.

Zaterdag 29 februari

Vanmorgen kwam onze gastvrouw een heerlijk ontbijtje brengen, wat een luxe zo. We worden echt verwend. De tas was al ingepakt zodat we op tijd konden vertrekken. Op naar Schoonoord.

Vannacht had het weer flink geregend, zodat er weer vele plassen lagen en het erg modderig was. We moesten echt goed kijken waar we het beste konden lopen en gingen dus nogal eens van links naar rechts en weer terug over het pad. Ilse had weer snel een stok gevonden en vermaakte zich prima. We liepen door grote stukken bos. Af en toe lag er een boom op het pad waar we overheen moesten klimmen. En we hebben nog een schat kunnen zoeken en gevonden.

Het laatste stuk was weer lang en recht. Eindelijk kwamen we bij de weg waar we onze route af hebben gebroken. Het Pieterpad ging rechtdoor naar Sleen, maar wij gingen linksaf, naar Schoonoord. De volgende keer starten we hier weer.

Het was best nog een stukje langs het kanaal van Schoonoord naar het centrum, waar de bushalte was. We waren mooi op tijd, we wilden de bus van 10 voor 1 nemen (er kwam er maar 1 per uur) en het was nu kwart over 12. En tóevallig lag er net een friettent naast de bushalte. Snel een tosti en een broodje kroket als lunch.

Bijna 13 kilometer hebben we vandaag gelopen.
We gingen met de bus terug naar de auto in Rolde.

Omdat we de hele middag nog hadden zijn we naar Herinneringskamp Westerbork gegaan, hier maar een kwartiertje vandaan. Ilse vond het interessant, maar het is natuurlijk moeilijk om je in te leven als je 10 bent.

Hierna zijn we lekker naar huis gegaan. Eigen bedje, ook weer fijn.